VisitVeluwe heeft deze week samen met het Bureau Economisch Onderzoek van de provincie Gelderland de monitor 'Kerncijfers Toerisme Veluwe 2016' gepubliceerd. De monitor bundelt de resultaten van diverse onderzoeken als NBTC-NIPO Research, Respons, CBS en NBTC Holland Marketing. Ze voorziet in een grote behoefte aan kerncijfers over de Veluwe bij publieke en private sector in deze regio.

grafiek1

Veluwe groeit
De monitor toont dat Gelderland van alle provincies nog altijd op de eerste plek staat als het gaat om het aantal binnenlandse vakanties. De Veluwe (incl. Veluwezoom) staat op een tweede plaats qua populairste toeristenregio. Op 1 staan de Noordzeebadplaatsen, al loopt de achterstand van de Veluwe daarop aanzienlijk terug.

De groei van de toeristische binnenlandse vakanties op de Veluwe deed zich met name voor bij middellange vakanties van 5-8 dagen. Bij de korte en lange vakanties was er eveneens sprake van een toename. De Nederlandse vakantieganger op de Veluwe overnacht daarbij vooral in een bungalow. De meest ondernomen activiteiten van Nederlandse verblijfstoeristen op de Veluwe zijn het maken van een wandeling (19%), uit eten gaan (17%) en een bezoek brengen aan een natuurgebied (12%). Tijdens toeristische vakanties werd er in 2015 ruim € 270 miljoen besteed.
Meerdaagse binnenlandse zakenreizen vertegenwoordigden in 2013 een economische waarde van € 64 miljoen.
grafiek3

Buitenlandse gasten
De kerncijfers van buitenlandse gasten laten zien dat het aantal Duitse (+23%), Belgische (+19%) en Britse (+7%) bezoekers (vakantiegangers en zakelijke bezoekers) naar Gelderland in 2015 is toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast nam het aantal Amerikaanse bezoekers met 29% meer dan gemiddeld toe.

grafiek4

Werkgelegenheid
De werkgelegenheid in de vrijetijdseconomie op de Veluwe is de afgelopen 10 jaren met 2.850 arbeidsplaatsen toegenomen. Het aandeel in de totale werkgelegenheid nam toe van 5,7% naar 6,2%. In totaliteit zijn er in de vrijetijdseconomie op de Veluwe bijna 21.700 mensen werkzaam. De horeca en logiesverstrekking nemen ruim twee derde van de toeristisch recreatieve werkgelegenheid voor hun rekening.

Bekijk hier de volledige brochure ‘Kerncijfers Toerisme Veluwe 2016’.

 

Meer over Mascha Simons

Ik krijg energie van samenwerken met bevlogen mensen en gezamenlijk iets moois opbouwen. Ik houd van doelen stellen, pragmatisch werken, mooie dingen creëren en daarbij onderscheidend zijn. Hard werken en successen vieren, daar sta en ga ik voor!

Deel dit artikel

RBT KAN wordt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

13 december 2018

Onze organisatie RBT KAN krijgt een nieuwe naam. Vanaf 1 januari 2019 zullen wij als holding verder gaan onder de naam Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Om focus aan te brengen in onze activiteiten op de Veluwe en in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen, geven wij onze activiteiten vorm vanuit VisitVeluwe B.V. en Visit Arnhem Nijmegen B.V.

artikel lezen

Gelderse toerismebureaus stellen manifest op om beleving van de bezoekers verder te verbeteren

6 december 2018

De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld. Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.

artikel lezen