De Gelderse streken hebben dit voorjaar met de campagne ‘Spring op de fiets!’ Gelderland geprofileerd als dé fietsprovincie van Nederland. Veluwe, Regio Arnhem, Rijk van Nijmegen, Achterhoek en Rivierenland beschikken immers over prachtige fietsroutes. De campagne ‘Spring op de fiets!’ had tot doel potentiële bezoekers te inspireren de Gelderse streken per fiets te ontdekken. Inmiddels zijn de resultaten van deze crossmediale campagne bekend.

De campagne
Gedurende de campagneperiode van 13 april tot en met 21 mei jl. zijn op geldersestreken.nl/fietsen tien speciale ‘Spring op de fietsroutes’ geplaatst, welke gratis waren te downloaden.

Vier van de tien routes waren uitgelicht met een filmpje van circa twee minuten, gemaakt met GoPro camera en drone. In het filmpje neemt de local de kijker mee op de route, waardoor de kijker een bijzonder inkijkje heeft in het dagelijks leven van deze ambassadeur van de regio en de omgeving op unieke wijze beleeft.

Resultaten
Website
De campagne heeft ruim 30.500 bezoekers naar de landingspagina geldersestreken.nl/fietsen getrokken. De tien routes die op de website gepubliceerd staan zijn in de campagneperiode bij elkaar meer dan 18.000 keer gedownload. De gemiddelde bezoektijd van de website bedroeg ruim 4:30 minuten. Bijna 75% van de bezoekers heeft de website niet eerder bezocht.

Het grootste deel van de bezoekers is afkomstig uit Gelderland, gevolgd door Noord-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Verder is het opvallend dat een relatief groot aantal Vlamingen de website heeft bezocht.

Social media
Op social media is eveneens ruim aandacht besteed aan de campagne. Via Facebook hebben de video’s van de vier uitgelichte routes bijna 380.000 mensen bereikt. Het bereik van de video’s op Instagram bedroeg ruim 4.500.

Radio
De crossmediale campagne is daarnaast ook door een radioflight van 3 weken ondersteund. De algemene regiospots waren in combinatie met de tag-ons van de partners en de 4 uitgelichte routes van 24 april t/m 14 mei te horen op Sky Radio, NPO 1, NPO 2 en alle regionale omroepen. De spots hebben bij elkaar opgeteld bijna 5,9 miljoen mensen bereikt.

Offline
Tot slot is de campagne ook met diverse printuitingen ondersteund. Dat gebeurde in de special interest bladen FietsActief (publicatie 13 april) en in de ANWB-special Fietsen van 4 mei. Ook was er aandacht voor de campagne in het programmaboekje van ‘Meimaand Fietsmaand’ van gastdorp Nunspeet.

Bekijk de uitgebreide rapportage van de campagne ‘Spring op de fiets!’

Meer over Mascha Simons

Ik krijg energie van samenwerken met bevlogen mensen en gezamenlijk iets moois opbouwen. Ik houd van doelen stellen, pragmatisch werken, mooie dingen creëren en daarbij onderscheidend zijn. Hard werken en successen vieren, daar sta en ga ik voor!

Deel dit artikel

Routebureau Veluwe start met 30 fietsroutes

23 februari 2018

Speciaal voor de fiets- en wandelbeurs in Utrecht, begin maart, geven VisitVeluwe en het Routebureau Veluwe een boekje uit met 30 nieuwe fietsroutes op de Veluwe. Per route is een recreatieondernemer betrokken die beginpunt of eindpunt van de route kan zijn.

artikel lezen

Informeer uw gasten nog beter over het vernieuwde fietsknooppuntennetwerk!

21 februari 2018

Ondernemers die hun gasten nog beter willen informeren over de mogelijkheden van het vernieuwde fietsknooppuntennetwerk kunnen via het Routebureau Veluwe een eigen informatiepaneel of bewegwijzering van- en naar het dichtstbijzijnde knooppunt aanvragen.

artikel lezen