Vandaag is het officiële startsein gegeven voor de verhaallijn ‘Kastelen en Buitenplaatsen’  op Kasteel de Haar in Utrecht. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met partners de mooiste en aantrekkelijkste kasteel- en buitenplaatsen van Nederland op de kaart. Samen vertellen ze het verhaal van indrukwekkende tuinen,  rijke collecties en beroemde bewoners door de eeuwen heen. De verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen is onderdeel van het HollandCity-concept, waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.

Verhaallijn Kastelen & Buitenplaatsen
In de nieuwe verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen verbinden we diverse plaatsen binnen Nederland waar  historische landhuizen staan in de natuur. Nederland telt meer dan 700 kastelen en buitenplaatsen, van verdedigingsburchten tot luxueuze landhuizen. Deze typisch Nederlandse historische huizen en prachtige tuinen zijn veelal door 17e- en 18e-eeuwse kooplieden en adel ontwikkeld en bewoond. Ze vloeien voort uit dezelfde rijkdom en weelde die ook de wereldberoemde schilderijen van het Rijksmuseum in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag hebben voortgebracht. NBTC Holland Marketing zet in de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen de mooiste musea, hotels, gebieden en fiets- en wandelroutes in de schijnwerpers.

Activiteiten België en Duitsland
De Kastelen en Buitenplaatsen-verhaallijn krijgt een internationale focus en vormt daarmee een onderdeel van HollandCity. Met dit concept zet NBTC sterk in op spreiding van toerisme en positioneert Nederland op die manier als één grote stad. Het doel is om de naamsbekendheid rondom Kastelen en Buitenplaatsen als  waardevol Nederlands erfgoed te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,6 miljoen Duitsers voor een vakantie ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.

Gelderse aanpak Kastelen en Landgoederen
Hanneline Oosting, adjunct directeur RBT KAN – VisitVeluwe, gaf een toelichting  over de Gelderse marketing aanpak, welke een goed voorbeeld  is van een regionale uitwerking van deze landelijke NBTC-campagne. ` Wij hebben een samenwerking opgezet met  40 Kastelen, buitenplaatsen en landgoederen, prachtig geografisch verdeeld over heel Gelderland. De samenwerking bestaat uit kasteelmusea, kasteelhotels, kasteelrestaurants, maar ook kasteeltuinen en landgoederen waar je het historische gevoel van oude adel, maar dan op een moderne manier, kunt meebeleven. De locaties worden met elkaar verbonden door middel van een diversiteit aan wandel- en fietsroutes.` Van deze Gelderse locaties zijn er eveneens 12  in de landelijke verhaallijn  vertegenwoordigd.

Hanneline Oosting vervolgt: `De Hertog van Gelre gaf ons vijf eeuwen geleden al het goede voorbeeld. Hij reisde flink wat rond en overnachtte op veel van zijn kastelen, op steeds weer een andere plek in het hertogdom. Wij nodigen het (inter)nationale publiek van harte uit zijn voorbeeld in Nederland, en wat ons betreft  in een van de Gelderse streken, te volgen. ´

Meer over Bastiaan Overeem

Als Programma Manager werk ik graag samen met partners die vooruit willen met de Veluwe. Mijn keuzes kenmerken zich door niet de gebaande paden te bewandelen. Ik hou van uitdaging, ondernemerschap en creativiteit. Ik krijg energie van niets iets maken, samen doelen realiseren en samen successen vieren.

Samen zetten we de Veluwe op de kaart.
Deel dit artikel

Resultaten campagne ‘Ontdek het Gelderse goud… Kom wandelen in de Gelderse streken!’

28 november 2017

De Gelderse streken hebben dit najaar met de campagne 'Ontdek het Gelderse goud... Kom wandelen in de Gelderse streken!' laten zien dat men voor de mooiste wandelroutes in Rivierenland, Achterhoek, Regio Arnhem, Rijk van Nijmegen en op de Veluwe moet zijn. Deze campagne had tot doel potentiële bezoekers te inspireren de Gelderse streken al wandelend te ontdekken. Onderstaand een overzicht van de opzet en resultaten van deze crossmediale campagne.

artikel lezen

Veluwse gemeenten ondertekenen vierjarig samenwerkingscontract

23 november 2017

Op 23 november hebben bestuurders van 14 Veluwse gemeenten in Van der Valk hotel Harderwijk de handtekening gezet onder de overeenkomst voor voortzetting van de toeristische marketingactiviteiten voor de Veluwe door VisitVeluwe.

artikel lezen