In 2017 heeft Nederland 17,6 miljoen internationale verblijfsbezoekers ontvangen. Dit zijn 11 procent meer bezoekers dan in 2016. De meeste bezoekers zijn afkomstig uit onze buurlanden, Duitsland en België (42%). In totaal hebben de internationale verblijfsbezoekers voor 12,9 miljard euro aan bestedingen gezorgd. In 2018 zal ons land naar verwachting 18,5 miljoen internationale bezoekers ontvangen (+5%), volgens NBTC Holland Marketing.

Nederland populair vakantieland onder Duitsers en Belgen
Nederland heeft meer dan 5 miljoen Duitsers mogen ontvangen en daarmee is Duitsland het grootste herkomstland. De Duitse economie is in 2017 verbeterd, waardoor Duitsers er als gevolg van groeiend vertrouwen en koopkracht sneller op uit trekken via korte vakanties. Voor dit soort vakanties is Nederland, gezien de korte afstand, een logische vakantiebestemming. België staat met meer dan 2,2 miljoen bezoekers op de tweede plek en het Verenigd Koninkrijk staat met bijna 2,2 miljoen bezoekers op de derde plek.

Hoge bestedingen vanuit intercontinentale bezoekers
Intercontinentale bezoekers besteden gemiddeld genomen het meest. Dit heeft onder meer te maken met de hogere vervoerskosten naar Nederland, maar ook tijdens een verblijf geeft deze groep meer uit. Zo was Nederland afgelopen jaar enorm in trek bij Amerikanen, zij besteedden gezamenlijk 1,7 miljard euro (+23%). Dit is mede ingegeven door de aantrekkende economie en de relatief goedkopere euro. Het land met de grootste procentuele stijging was Rusland: het aantal Russische bezoekers steeg met 33 procent naar zo’n 175.000. Redenen voor deze stijging zijn onder andere de iets verbeterde economische situatie en toename van de vluchtcapaciteit.

Verwachte groei vraagt om extra inzet op spreiding toerisme
Voor 2018 verwacht NBTC 18,5 miljoen internationale bezoekers (+5%). Deze groei zal over de gehele linie doorzetten. “De groei van toerisme is waardevol voor ons land, maar vereist ook een versterkte en versnelde inzet op het spreiden van bezoekers. Vanuit NBTC en partners hebben we eerste stappen gezet met de ‘HollandCity-strategie’ om bezoekers in tijd en ruimte te spreiden. Uit de resultaten blijkt dat het werkt. Maar er is meer nodig om ruimte en richting te geven aan de toenemende groei van bezoekers op lange termijn. Als we nu niets doen, bezoeken toekomstige gasten dezelfde plekken op dezelfde momenten. We moeten daarom nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningen. NBTC zal daarom komende woensdag een pleidooi in de Tweede Kamer houden gericht op de noodzaak van het versterkt en versneld kunnen implementeren van de HollandCity-strategie”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Bron: NBTC.

Meer over Bastiaan Overeem

Als Programma Manager werk ik graag samen met partners die vooruit willen met de Veluwe. Mijn keuzes kenmerken zich door niet de gebaande paden te bewandelen. Ik hou van uitdaging, ondernemerschap en creativiteit. Ik krijg energie van niets iets maken, samen doelen realiseren en samen successen vieren.

Samen zetten we de Veluwe op de kaart.
Deel dit artikel

RBT KAN wordt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

13 december 2018

Onze organisatie RBT KAN krijgt een nieuwe naam. Vanaf 1 januari 2019 zullen wij als holding verder gaan onder de naam Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Om focus aan te brengen in onze activiteiten op de Veluwe en in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen, geven wij onze activiteiten vorm vanuit VisitVeluwe B.V. en Visit Arnhem Nijmegen B.V.

artikel lezen

Gelderse toerismebureaus stellen manifest op om beleving van de bezoekers verder te verbeteren

6 december 2018

De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld. Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.

artikel lezen