De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld. Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.

Gelderland is een topbestemming als het gaat om bezoekers uit eigen land en wordt daarnaast ook steeds meer gevonden door de buitenlandse bezoeker. De vrijetijdseconomie vormt met 6,3%van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie: dat is groter dan bijvoorbeeld de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.

Customer Journey
In opdracht van gemeenten en bedrijfsleven, en in samenwerking met de Provincie, bevorderen de vier RBT’s het bezoek en verblijf aan de Achterhoek, Rivierenland, de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De RBT’s overzien de customer journey: de totale reis die de gast maakt van inspiratie/oriëntatie op een bestemming tot en met de waardering over het bezoek achteraf. Door het overzicht dat zij hebben kunnen de RBT’s de partners in de provincie helpen die customer journey te beïnvloeden. Herre Dijkema, namens de vier RBT’s: “Wij willen de Provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio’s in Gelderland te bieden.”

Concrete voorstellen
De visie van de Gelderse RBT’s is dat zij samen met de partners in het veld de customer journey willen beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven. Per pijler hebben de RBT’s concrete voorstellen gedaan, denk aan het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.
Gedeputeerde Bea Schouten:  “Mooi dat de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed aan bij onze Gelderse aanpak’ Beleef het in Gelderland’.”

Download hier het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’.

Meer over Bastiaan Overeem

Als Programma Manager werk ik graag samen met partners die vooruit willen met de Veluwe. Mijn keuzes kenmerken zich door niet de gebaande paden te bewandelen. Ik hou van uitdaging, ondernemerschap en creativiteit. Ik krijg energie van niets iets maken, samen doelen realiseren en samen successen vieren.

Samen zetten we de Veluwe op de kaart.
Deel dit artikel

Gelderland opnieuw populair bij vakantiegangers

17 januari 2019

Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4% toegenomen. Nederlanders gaan langer op vakantie. In Gelderland was dat goed voor 17 miljoen overnachtingen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4%.

artikel lezen

Roel Welsing benoemd in de Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

16 januari 2019

Apenheul-directeur Roel Welsing is met ingang van 1 januari 2019 benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Hij is de opvolger van Hans Blaauw die terugtrad vanwege het verstrijken van zijn zittingstermijn. De aanstelling betreft een periode van 4 jaar, met mogelijkheid voor verlenging van nog eens 4 jaar.

artikel lezen