Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4% toegenomen. Nederlanders gaan langer op vakantie. In Gelderland was dat goed voor 17 miljoen overnachtingen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4%.

Minder binnenlandse vakanties, meer overnachtingen
Deze cijfers zijn bijzonder omdat het totaal aantal binnenlandse vakanties iets afnam, met zo’n 2,4%. In Gelderland zijn in 2018 2,1% minder vakanties geboekt. Toch zijn de cijfers positief, omdat de geboekte vakanties langer duurden en daardoor meer overnachtingen opleverden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Continu Vakantie Onderzoek.

Gelderland de meest populaire vakantieprovincie van Nederland
Gelderland blijft net als de afgelopen jaren de meest populaire vakantieprovincie van Nederland. In 2018 hielden Nederlanders bijna 1,9 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand. In 2017 stond de Veluwe nog op 1 op de ranglijst van populaire binnenlandse vakantieregio’s. De regio neemt nu de derde plaats in, na de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Door de mooie zomer van 2018 hebben de waterrijke gebieden hier mogelijk meer van geprofiteerd.

Meer uitgaven in Gelderland
Nederlanders hielden in 2018 bijna 2,9 miljoen vakanties in onze provincie. Behalve de Veluwe, zijn ook de andere Gelderse regio’s goed bezocht. Bezoekers gaven daarbij €495 miljoen uit, zo’n kleine €5 miljoen meer dan in 2017.

Meer buitenlandse toeristen naar Gelderland
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat ook buitenlandse toeristen Gelderland steeds beter weten te vinden. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen en zakelijke bezoekers steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4% naar bijna 1,5 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De Nederlandse groei bedraagt in die periode bijna de helft (7,6%).

Meer over Rick van Zadelhoff

Deel dit artikel

Campagne “Gelderse streken” zorgt voor meer bekendheid en meer bezoek

14 februari 2019

Marktonderzoekbureau GfK heeft in opdracht van de Gelderse toerismebureaus de effectiviteit van de campagne “Gelderse streken” onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de doelgroep bekend is met de campagne en dat 73% van de doelgroep overweegt om één van de Gelderse streken te bezoeken. Belangrijkste aanbeveling is om te investeren in een groter bereik, zodat de bekendheid van de Gelderse streken verder toeneemt.

artikel lezen

China Lab ontwikkelt digitaal multi channel platform

14 februari 2019

Om beter en sneller in te spelen op de snelle (digitale) reisontwikkelingen in de Chinese markt is VisitVeluwe in 2016, op verzoek van publieke & private stakeholders op de Veluwe, een verkenning gestart op de Aziatische markt. Het doel was om te prioriteren en meer kennis op te bouwen over deze markt. De verkenning is uitgevoerd in samenwerking met NBTC Holland Marketing en in 2017 zijn de plannen verder uitgewerkt om samen te werken binnen een ‘China Lab’.

artikel lezen