Hoe zorgen we voor meer samenhang bij al onze activiteiten op de Veluwe? Hoe versterken we de samenwerking en streven we naar meer focus en daarmee voor een goede prioritering? Dat waren belangrijke vragen die in de VeluweAgenda naar voren kwamen. We moeten zorgen voor een instrument om de samenhang in kaart te hebben en dat instrument noemen we vast het Veluws Recreatief Netwerk (VRN).

Als onderdeel van het VRN is gewerkt aan een manier om goed om te gaan met het sterke merk Veluwe. De associatie met alle positieve onderdelen van dat merk (herten en zwijnen in bossen en op heidegebieden bijvoorbeeld) moeten we koesteren. De Veluwe is het sterkste regiomerk van Nederland, zeggen de onderzoekers, gebruik dat goed! Om tegemoet te komen aan de wens op delen van de Veluwe ook aanvullende verhalen te vertellen, is door een groep deskundigen een indeling gemaakt in ‘belevingsgebieden’, waarbij elk deelgebied een eigen karakter heeft met eigen verhaallijnen. Die indeling is al op verschillende plaatsen gepresenteerd en positief ontvangen.

VisitVeluwe ziet goede kansen in de manier waarop het Veluwemassief is verdeeld in verschillende belevingsgebieden en daarom gaan de medewerkers van VisitVeluwe langs bij de verschillende regio’s om te bespreken op welke wijze de karakterisering van een belevingsgebied helpt bij het bedenken van nieuwe producten. Dat is het uiteindelijke doel van het werken met belevingsgebieden. Ze moeten herkenning oproepen in het deelgebied zelf en inspireren om in de geest van de beleving bij de bezoekers het gebied te versterken.

VisitVeluwe zal de komende maanden op verschillende plaatsen aan het werk gaan. Per bijeenkomst proberen zij iedereen uit te nodigen die mee kan denken zoals o.a. recreatieondernemers, maar ook de VVV’s en de TIP’s, de terreinbeheerders en de gemeenten. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 10 december en gaat over het belevingsgebied De Hoge Veluwe. Je kunt je hier aanmelden.

Meer over Bastiaan Overeem

Als Programma Manager werk ik graag samen met partners die vooruit willen met de Veluwe. Mijn keuzes kenmerken zich door niet de gebaande paden te bewandelen. Ik hou van uitdaging, ondernemerschap en creativiteit. Ik krijg energie van niets iets maken, samen doelen realiseren en samen successen vieren.

Samen zetten we de Veluwe op de kaart.
Deel dit artikel

Gelderland opnieuw populair bij vakantiegangers

17 januari 2019

Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4% toegenomen. Nederlanders gaan langer op vakantie. In Gelderland was dat goed voor 17 miljoen overnachtingen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4%.

artikel lezen

Roel Welsing benoemd in de Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

16 januari 2019

Apenheul-directeur Roel Welsing is met ingang van 1 januari 2019 benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Hij is de opvolger van Hans Blaauw die terugtrad vanwege het verstrijken van zijn zittingstermijn. De aanstelling betreft een periode van 4 jaar, met mogelijkheid voor verlenging van nog eens 4 jaar.

artikel lezen