Zowel de jury als het publiek van de Netwerk Citymarketing Award heeft gekozen voor de campagne Hanzesteden vanwege de bijzondere manier van samenwerking tussen Hanzesteden Marketing, lokale citymarketingorganisaties, regiomarketingorganisaties en NBTC Holland Marketing. VisitVeluwe is in deze samenwerking partner vanuit de regio Veluwe. Voorzitter van het zeskoppige juryteam Erik Braun: "Voor buitenstaanders lijkt het logisch de rijke historie van de Hanze te gebruiken, maar het in praktijk brengen met zoveel partners is een uitdaging. De jury was tevens zeer blij dat de nadruk is gelegd op de beleving van de Hanzesteden."

Internationale Hanzestedenlijn
Sinds een jaar zet NBTC Holland Marketing de negen Hanzesteden op de kaart voor internationale bezoekers. De Hanzestedenlijn is onderdeel van de HollandCity-strategie waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers. “Het is mooi om te zien hoe Hanzesteden Marketing in samenwerking met de samenwerkingspartners de Hanzesteden onder de aandacht brengt. De eerste stap is gezet om de Hanzestedenlijn als cultuurhistorische bestemming internationaal op de kaart te zetten, we zien dat met name Duitsers en Belgen steeds meer richting de Hanzesteden trekken. Komende jaren zullen er nog diverse campagnes volgen,” aldus Jacqueline Lijs, projectmanager Hanzestedenlijn NBTC.

Geheim van de ‘Hanzesteden smid’
“Het geheim van de smid is simpel; op basis van een sterk, historisch verankerd iconisch thema als de Hanze vermarkten we ons”, aldus Elizabeth Stoit van Hanzesteden Marketing. “Dat doen we als Hanzesteden Marketing niet alleen, maar samen met de lokale citymarketingorganisaties èn de regiomarketingorganisaties. Daarbij wordt aan de ene kant gebruik gemaakt van het netwerk van landelijke organisaties op gebied van marketing en aan de andere kant wordt gebruik gemaakt van het netwerk van de lokale citymarketingorganisaties. We focussen niet alleen op de marketingcommunicatie, maar belichten we het hele marketingpakket op basis van de visitor journey, waardoor de aanpak breder is dan de vrijetijdseconomie. Hierbij zorgt de verbinding tussen innovatief productaanbod in combinatie met marketingcommunicatie voor een optimale Hanzebeleving. Juist die pragmatische samenwerking zorgt voor een effectieve, kwalitatieve, maar vooral gedragen campagne met verrassende resultaten”.

Hanzesteden verbonden door het water
Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De Hanzesteden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa. In Oost Nederland zijn negen Hanzesteden door het water verbonden: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Iedere stad heeft een eigen identiteit en positionering, in een historisch decor en met eigentijdse conceptstores, foodmarkets en festivals.

Meer over Bastiaan Overeem

Als Programma Manager werk ik graag samen met partners die vooruit willen met de Veluwe. Mijn keuzes kenmerken zich door niet de gebaande paden te bewandelen. Ik hou van uitdaging, ondernemerschap en creativiteit. Ik krijg energie van niets iets maken, samen doelen realiseren en samen successen vieren.

Samen zetten we de Veluwe op de kaart.
Deel dit artikel

Forse stijging buitenlandse toeristen in Gelderland

10 september 2018

Het blijft goed gaan met het toerisme in Gelderland. Naast het stijgende aantal binnenlandse toeristen kiezen ook steeds meer buitenlandse gasten voor de grootste provincie van Nederland. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van het CBS over het eerste half jaar van 2018, vergeleken met het eerste halfjaar van 2017. Het aantal buitenlandse toeristen dat een bezoek bracht aan Gelderland, steeg met 11,7% naar 314.000.

artikel lezen

Ontdek het Gelderse goud… kom wandelen in de Gelderse streken!

27 augustus 2018

Het najaar is dé periode om de Gelderse streken al wandelend te leren kennen. Als de bladeren aan de bomen kleuren van frisgroen naar goudgeel, verandert het landschap van de kleurrijke zomer naar het goud van de herfst. Maandag 3 september start de cross-mediale campagne ‘Ontdek het Gelderse goud… kom wandelen in de Gelderse streken!´ , waarmee wij de (potentiële) bezoeker van de Gelderse streken inspireren om te komen wandelen in onze prachtige regio´s.

artikel lezen